banner weblog grethilde

banner weblog grethilde

vrijdag 30 september 2011

Vijf brandweermannetjes


 Er was eens… een gouden boekje van vijf stoere brandweermannetjes. Dit mooi uitgevoerde gouden boekje is een speciale uitgave met maar liefst 42 bladzijden. Dit is het originele boekje in een gebonden uitvoering van Margaret Wise Brown en Edith Thacher Hurd met illustraties van Tibor Gergely.

 Wie kent ze niet, de gouden boekjes?


 Jaren geleden heb ik dit prachtige gouden boekje aangeschaft en heel vaak voorgelezen. Mijn eigen kinderen vonden het niet alleen heel erg spannend maar zagen het helemaal voor zich hoe Tante Mina werd gered door de brandweermannen uit het brandende huis. De illustraties van Tibor Gergely  zijn sfeervol en prachtig getekend.



Een inspiratie om de brandweermannetjes van vilt te ontwerpen zodat ze uit het boekje kunnen stappen en het prachtige verhaal na kunnen spelen.


 Toen ik de vijfde brandweerman af had vond mijn oudste zoon Gideon dat Tante Mina er toch echt bij hoorde anders was het verhaal niet compleet. Toen Tante Mina er was vond ik dat hij helemaal gelijk had; ze speelt een belangrijke rol in het verhaal en wordt door de brandweermannetjes gered uit het brandende huis.


Het brandweermannetje helpt dikke tante Mina Lutteput om aan het touw naar beneden te glijden




Vijf brandweermannen in hun ledikant.
Vijf brandweermannen dromen van de brand.
Met hun bollen op het kussen, dromen zij van branden blussen.
Vijf brandweermannen in hun ledikant.


Wil je de brandweermannen en Tante Mina maken kijk dan voor een patroonblad bij mijn ontwerpen.
Binnenkort komt de leskoffer voor peuters en kleuters met boeken, lesschetsen en de vijf brandweermannetjes en Tante Mina.
Kijk voor meer informatie op de website van de kinderboekwinkel de toverlantaarn www.kinderboekwinkeldetoverlantaarn.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten